Wiedza
Plastikowe torby

Zalewają nas opakowania i plastikowe torby. Co da się z tym zrobić?

Co roku w Polsce na wysypiska śmieci trafia grubo ponad pięć milionów ton odpadów opakowaniowych, z czego zaledwie 41 proc. poddaje się recyklingowi. Rynek opakowań, sprzedaż wysyłkowa i sklepy zalewają nasze środowisko jeszcze większą ilością plastikowych worków i kartonowych pudełek. Nie dajmy się im zatopić – wybierzmy ekologiczne rozwiązanie.

Dobre wzorce zachowań płyną z Północy. W Finlandii rocznie na jedną osobę przypadają 4 plastikowe torby. Tymczasem w Polsce zużycie reklamówek wynosi 450 sztuk na obywatela. Większość z nich trafia zaraz po rozpakowaniu zakupów prosto do kosza, a stamtąd na góry śmieci na wysypiskach. W Polsce ogólna masa wytwarzanych odpadów opakowaniowych wynosi 5 mln 760 tys. ton. Do ponownego przetworzenia oddaje się tylko ok. 2 mln 400 tys. ton. A co dzieje się z resztą? Zalega na hałdach, bardzo wolno się rozkłada i truje nasze środowisko naturalne.

Największe szkodniki

Ten problem dotyczy całego świata, ponieważ zmieniły się nasze przyzwyczajenia. Wystarczy spojrzeć na sklepową półkę – każdy pojedynczy produkt jest opakowany. Często jest on pakowany podwójnie, bo znajduje się w plastikowym worku, a ten w tekturowym pudełku. Opakowania nie tylko chronią produkt, ale takze pełnią funkcję marketingową, w związku z czym są zwykle większe niż to konieczne, a proces ich produkcji wyklucza ponowne wykorzystanie. Kolejnym szkodnikiem są zakupy internetowe i sprzedaż wysyłkowa. Każdy kupiony w ten sposób produkt musi być solidnie opakowany, by przetrwał etap logistyczny. Przesyłki kurierskie to dodatkowe pudełka, folie i taśmy klejące, których moglibyśmy uniknąć. To samo dotyczy fast foodów i jedzenia na telefon – każde danie musi być osobno zapakowane. Na koniec pozostają jeszcze słynne jednorazowe reklamówki, które w krajach skandynawskich są praktycznie niespotykane. W supermarketach i lokalnych sklepach można je brać bez żadnych ograniczeń. Państwa Unii Europejskiej zużywają rocznie 100 miliardów foliówek, a jakieś 90 proc. z nich jest traktowana – jak sama nazwa wskazuje – jednorazowo.

Producenci opakowań a konsumenci

Za tę sytuację można by obwiniać producentów opakowań, którzy wytwarzają szkodliwe dla środowiska i nienadające się do recyklingu opakowania. Większość odpadów opakowaniowych pochodzi z handlu i przemysłu, natomiast dużo mniej z gospodarstw domowych. Na rynku opakowań na szczęście wiele się zmienia. Warto zdać sobie sprawę, że to klienci właśnie mają duży wpływ na rodzaj opakowań. Producenci towarów obserwują zachowania konsumentów i jeśli zauważą wzrost sprzedaży produktów w opakowaniach z surowców wtórnych i ekologicznych, to częściej będą je stosować. Dlatego też wybierajmy produkty w opakowaniach nadających się do recyklingu, na zakupy wybierzmy się z torbą wielokrotnego użytku i nie pakujmy każdej bułki czy marchewki do osobnej foliówki.

Share this Story
Load More Related Articles
Load More By Jacek Pasewicz
  • Arktyka
    Bez kategorii Wiedza

    Rekordowo mała pokrywa lodowa Arktyki

    Najnowsze badania naukowe zmian pokrywy lodowej Artkyki pokazują, że globalne ocieplenie nie zwalnia. Zmniejsza się ona w zastraszającym tempie. Do takich ...
  • rybak w trakcie połowu
    Wiedza

    Ryby w kryzysie

    Jak wskazuje raport FAO kondycja ekosystemów morskich i żywych organizmów jest coraz gorsza. Tylko 10,5 proc. wszystkich gatunków jest poławiana w ...
  • ogniwa fotowoltaiczne
    Wiedza

    Co dalej z polskimi modułami fotowoltaicznymi?

    Polskie firmy szturmują rynek modułów fotowoltaicznych! W ciągu ostatnich kilku lat udział polskich produktów wzrósł o 15 proc – z 2 ...
Load More In Wiedza

Check Also

Wypiłeś piwo? Zwróć butelkę!

Wyobraźmy sobie 400 milionów szklanych butelek po piwie, ...