Wiedza
Zanieczyszczenie powietrza spalinami

Powietrze albo diesel!

Jakość powietrza w dużych europejskich miastach stopniowo się pogarsza. Odpowiedzialnych jest za to wiele czynników – m.in. ogromna ilość spalin, generowana przez samochody. Jak z zanieczyszczeniem powietrza radzą sobie władze największych miast?

Ekologia w centrum miasta

Władze niemieckich aglomeracji już kilka lat temu wpadły na pomysł stworzenia tzw. “stref ekologicznych”. Do wyznaczonych obszarów, najczęściej w centrum miast, będą mogły wjechać wyłącznie te samochody, które nie przekroczą określonej normy generowania spalin. Nad podobnym projektem zastanawiają się także Wielka Brytania i Francja. Władze tej ostatniej chcą, by samochody jeżdżące na oleju napędowym ograniczyć jedynie do pojazdów użytkowych. Według założeń, realizacja projektu ma potrwać do 2020 roku. A jak z problemem szkodliwych cząstek w powietrzu radzą sobie polskie miasta?

Norma przekroczona

Jak wykazały badania amerykańskiego Centrum Kontroli Chorób, korzystanie z pojazdów wyposażonych w silniki wysokoprężne może być destrukcyjne dla zdrowia. Według specjalistów, popularne diesle mogą przyczynić się do występowania groźnych chorób układu oddechowego oraz astmy. Szkodliwe cząsteczki są również rakotwórcze. W polskich realiach, sprawą postanowili zająć się posłowie, którzy jeszcze w lutym rozpoczęli prace nad rozwiązaniem, podobnym do tego, które sprawdza się za granicą. Sądzą oni, że dobrym pomysłem będzie wprowadzenie specjalnych plakietek, informujących o normie emisji spalin, które wystawianoby podczas okresowych przeglądów technicznych pojazdów.

Brak filtra? Będzie kara

By skuteczniej walczyć z problemem zanieczyszczenia w Polsce, należy również przeciwdziałać usuwaniu przez kierowców filtrów cząstek stałych. Obecnie nie grozi im za to żadna kara, ale w przyszłości może się to zmienić. Kierowca, który usunie katalizator lub filtr cząstek stałych będzie mógł spodziewać się np. zatrzymania dowodu rejestracyjnego przez stację kontroli pojazdów.

Czy wyeliminowanie z miejskich ulic silników wysokoprężnych rzeczywiście zmieni jakość polskiego powietrza na lepsze? Istnieją obawy, że to nie wystarczy, ponieważ najwięcej zanieczyszczeń generują spaliny z kominów węglowych. Przeciwdziałanie paleniu węglem wydaje się jednak jeszcze trudniejsze niż wprowadzenie obostrzeń, obejmujących samochody. Wyeliminowanie silników wysokoprężnych jest więc małym, ale ważnym krokiem w kierunku uzyskania czystego powietrza.

Share this Story
  • silnik diesla
    Wiedza

    Silniki Diesla na niskich obrotach sprzedażowych

    Amerykanie rezygnują z samochodów wyposażonych w silniki wysokoprężne. Nie dość, że jest to mało ekologiczna jednostka napędowa, to jeszcze droga w ...
  • Zanieczyszczenie powietrza spalinami
    Wiedza

    Powietrze albo diesel!

    Jakość powietrza w dużych europejskich miastach stopniowo się pogarsza. Odpowiedzialnych jest za to wiele czynników – m.in. ogromna ilość spalin, generowana ...
Load More Related Articles
Load More By Zofia Zabłocka
  • Arktyka
    Bez kategorii Wiedza

    Rekordowo mała pokrywa lodowa Arktyki

    Najnowsze badania naukowe zmian pokrywy lodowej Artkyki pokazują, że globalne ocieplenie nie zwalnia. Zmniejsza się ona w zastraszającym tempie. Do takich ...
  • rybak w trakcie połowu
    Wiedza

    Ryby w kryzysie

    Jak wskazuje raport FAO kondycja ekosystemów morskich i żywych organizmów jest coraz gorsza. Tylko 10,5 proc. wszystkich gatunków jest poławiana w ...
  • ogniwa fotowoltaiczne
    Wiedza

    Co dalej z polskimi modułami fotowoltaicznymi?

    Polskie firmy szturmują rynek modułów fotowoltaicznych! W ciągu ostatnich kilku lat udział polskich produktów wzrósł o 15 proc – z 2 ...
Load More In Wiedza

Check Also

9 na 10 mieszkańców Ziemi oddycha zanieczyszczonym powietrzem

Ponad 90 procent ludzi na świecie oddycha nadmiernie ...